Logo

Team    
Xerbutri

Verlaten   
gebouwen

Atelier Brüninghaus

X

Atelier Brüninghaus

Info

Deze locatie heb ik ontdekt tijdens een kajak-trip, we reden er toevallig langs. In november 2006 zijn we met het team teruggeweest. Het bleek een enorm verlaten terrein te zijn. Delen zijn in gebruik door verschillende bedrijven, delen buiten gebruik. Let wel op de security service die gebruik maakt van videobewaking.

Historie

Ik heb de historie van de fabriek tot 1909 terug kunnen vinden. In dat jaar werd de werkplaats ingelijfd door Brüninghaus. De fabriek maakte toen mijnwagen en bijbehorende rails voor de steenkolenmijnen. De familie Brüninghaus was zijn eerste werkplaats in 1544 begonnen. Het concern ging tussen 1912 en 1926 verschillende samenwerkingsverbanden aan. In 1951 werd vervolgens het concern Brüninghaus AG opgenomen in Stahlwerke Südwestfalen AG om in 1978 uiteindelijk in de handen van gigant Krupp terecht te komen. Inmiddels was het assortiment van de fabriek uitgebreid tot vanalles van treinwagons tot hoogspanningsmasten. In 1999 fuseren de grote concerns Thyssen en Krupp. De twee fabrieken waren binnen het concern van Krupp al opgesplitst:

In de oude site van Brüninghaus werd vanaf 1919 geconcentreerd op het maken van zware veren. De oude fabriek werd in 2005 in naam samengevoegd met Bilstein, waarna de fabriek gesloten werd en de machines naar China verscheept. De lege fabriek staat te koop.

De site die we bezocht hebben onderging een ander lot. Dit werd gesplitst in een wagonbouw-gedeelte en een staalbouwgedeelte wat tegenwoordig nog steeds min of meer in gebruik is door ThyssenKrupp. Het wagonbouwgedeelte werd in het kader van een herstructureringsprogramma in 2001 door ThyssenKrupp verkocht. Er werden ketelwagens gebouwd, onder andere voor BASF. De omzet was 27 miljoen D-Mark in 2000. Het werd gekocht door KEG, een spoorwegmaatschappij die goederenverkeer verzorgde. KEG wilde doorgaan met het bouwen van wagons en plegen van onderhoud aan de eigen locs en wagons. Voor KEG bleek het een rampzalige aankoop. In eerste instantie werd met grote ambitie Romvag uit Roemenië in 2002 overgenomen om de positie als wagonbouwer te versterken. In 2003 kwamen er echter al financiele problemen. In 2004 werd het faillissement aangevraagd en de fabriek gesloten. Een deel van het terrein werd in 2006 gebruikt door ThyssenKrupp en bewaakt door de (bij ons fameuze) TKSecurity (in rode auto's). Het deel van het terrein van de wagonbouw-fabriek staat leeg en is enorm, delen zijn in 2006 hergebruikt door verschillende kleine bedrijven.
Toevoeging in 2015: Een groot deel van de sporen en hallen is tussen 2006 en 2008 gesloopt. Sinds 2009 is hier een groot logistiek centrum gevestigd, waarbij een klein deel van de oude hallen behouden is.

Rating5

Bouwjaar: 1909
Verlaten: 2004
Bezocht door TX: 2006
Gesloopt: 2009

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan