Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Borkense baan

X

Borkense baan

Info

In 2012 was ik in Winterswijk, toen heb ik de verdwenen spoorlijnen naar Duitsland onderzocht. Daarbij heb ik ook de Borkense baan bezocht.

Historie

De Nederlands Westfaalse Spoorwegmaatschappij kreeg in 1878 de concessie voor de bouw van een spoorweg tussen Winterswijk en Bismarck in het Ruhrgebiet. De maatschappij wilde met de spoorweg de route tussen de Twentse industriesteden en het Ruhrgebiet verkorten. Ze verwachtte veel van het steenkolenvervoer van het Ruhrgebiet naar Twente en van het vervoer van landbouwgoederen naar het Ruhrgebiet.
De NWS begon met de bouw in Winterswijk en in 1880 werd de spoorlijn geopend. De spoordienst werd uitgevoerd door de BME, die een aantakkende lijn in Bismarck bezat.
Tussen 1914 en 1918 was er door de Eerste Wereldoorlog geen vervoer over de lijn. Rond 1924 werd het Nederlandse deel van de baan genaast door de Nederlandse staat. De lijn was voor de Duitse Rijksbaan niet langer een doorgaande lijn, en het stuk tussen Borken en Winterswijk werd Nebenbahn.
Ook bij het uitbreken van de Tweede Wereldoorlog werd het spoorverkeer stilgelegd. Na 1945 werd de spoordienst hervat tot Burlo en reed de trein niet langer door naar Winterswijk. In 1961 eindigde het reizigersverkeer op de spoorlijn. Met de neergang van de industrie in Twente en minder gebruik van steenkool liep ook het vervoer op het spoor sterk terug. In 1979 werd het goederenverkeer tussen Winterswijk en Burlo opgeheven. Het vervoer bestond vooral uit producten voor en van de landbouw. In 1989 schenkt de NS ter gelegenheid van haar 150jarig bestaan de spoorlijn aan Natuurmonumenten het Geldersch landschap. Pas in 1994 werd het goederenverkeer tussen Borken en Burlo stopgezet. In 1996 werd de gehele spoorlijn tussen Borken en de grens officieel stilgelegd. In 2015 zijn de meeste sporen van de spoorweg uitgewist. Het station van Borken is afgebroken en de buurt heringericht. In Nederland is de baandam goed te volgen, maar in Duitsland zijn grote delen omgeploegd en vlak gemaakt. Eigenlijk ligt alleen op een stukje in Nederland nog rails.

Tijdlijn

1878tijdlijnsein Concessie spoorlijn Bismarck - Winterswijk
1880tijdlijnsein Opening spoorlijn Bismarck - Winterswijk
1939tijdlijnsein Sectie Burlo - Winterswijk gesloten voor personenverkeer
1961tijdlijnsein Sectie Borken - Burlo gesloten voor reizigersverkeer
1979tijdlijnsein Sectie Burlo - Winterswijk gesloten voor goederenverkeer
1994tijdlijnsein Sectie Borken - Burlo gesloten voor goederenverkeer
1996tijdlijnsein Stillegging van de spoorlijn

Rating3

Bouwjaar: 1880
Verlaten: 1994
Bezocht door TX: 2012
Gesloopt: 1996
Hergebruik: -

Lengte: 18 km


Lijnnummer: 2236

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia [NL]
  2. Wikipedia [D]
  3. Reportage van Diggelfjoer
  4. Reportage van Railtrash uit 2006
  5. Reportage van Railtrash uit 1994
  6. NRW Streckenarchiv DB2236 [D]

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan