Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Nijmegen - Kleve

X

Nijmegen - Kleve

Info

Deze lijn heb ik bezocht in 2004. De rails is bijna overal op de lijn nog aanwezig. Het is een van de gaafste spoorlijnen die ik ontdekt heb, vooral vanwege het rangeerterrein dat bij Kranenburg ligt. De situatie is in 2012 behoorlijk veranderd. Over een groot deel van de rails kun je nu railfietsen. De fotoreportage is bijgewerkt met een paar foto's uit 2012 en 2013.

Historie

In 1865 kreeg Nijmegen haar eerste aansluiting met het spoornet. Dit was dan wel het Duitse net, op een aansluiting aan het Nederlandse spoornet moest de stad nog 14 jaar wachten. De Nijmeegse Spoorweg Maatschappij bouwde de lijn en de REG exploiteerde de lijn. De NMS hoopte dat ze met haar lijn het monopolie van de NRS op het vervoer naar Duitsland zou doorbreken.
De lijn is in 1991 gesloten op verzoek van Deutsche Bahn, de Duitse spoorwegmaatschappij. Door het zogenaamde "grenstarief" waren de kaartjes erg duur, dus waren er weinig reizigers. Sinds de stillegging wordt er veel gepraat over heropening, maar echte termijnen zijn er nooit gesteld. De toekomst van de lijn is nog onzeker, stukje bij beetje wordt de lijn afgebroken. Sinds 2009 kun je op een deel van de lijn spoorfietsen.

Tijdlijn

1865tijdlijnsein Opening spoorlijn
1991tijdlijnsein Buitendienststelling
2009tijdlijnsein Toeristische bestemming met railbikes

Rating5

Bouwjaar: 1865
Verlaten: 1991
Bezocht door TX: 2004
Gesloopt: -
Hergebruik: -

Lengte: 26 km


Lijnnummer: 2610

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. Boek: Overzicht van Nederlands tram- en spoorwegbedrijven, J.W. Sluiter, 2002

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan