Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Lijn 20 Maastricht

X

Lijn 20 Maastricht

Info

Ik heb de lijn in mei 2006 het deel tot net voorbij Lanaken bezocht. In 2013 heb ik het resterende deel afgemaakt.

Historie

De lijn werd in 1856 geopend door de Aken-Maastrichtse spoorwegmaatschappij. De spoorweg verbond Maastricht met het Belgische Hasselt.
Vanaf 1867 verzorgt de Grand Central Belge de expoitatie van de spoorlijn, in 1900 wordt de lijn genationaliseerd.
Bij de aanleg van het Albertkanaal in de jaren dertig werd de spoorweg omgelegd en een brug gebouwd.
In de tweede wereldoorlog liep de lijn zware schade op. Er moest een nieuwe brug over de Maas gebouwd worden. Deze werd pas in de jaren vijftig opgeleverd, terwijl het reizigersverkeer officieel in 1951 al gestopt was.
In 1990 wordt het Nederlandse deel van de lijn buiten dienst gesteld en in 1992 volgt het Belgische deel. De laatste internationale goederentrein die gebruik maakte van het traject was de Duitse kolentrein van Merkstein (Duitsland) naar Zolder.
Er zijn verschillende plannen de lijn weer te reactiveren. Het baanvak van Lanaken naar Maastricht zou heropend worden voor de papierfabrikant Sappi. Dat zou een boel vrachtwagens op de weg schelen. Ook zijn er vergevorderde plannen voor een lightrailverbinding van Maastricht naar Hasselt (Spartacusplan).
Update 2013: De spoorlijn aan de Nederlandse zijde is in 2009 officieel gereactiveerd. De aansluiting naar het industrieterrein in Lanaken is wat later gereed gekomen. In 2011 reed de eerste goederentrein weer over het spoor. Ook is het plan over de lightrailverbinding verder gevorderd. Volgens plan zullen de eerste treinen of sneltrams medio 2018 gaan rijden. Het is nog niet geheel duidelijk welk trace gevolgd gaat worden. De uitvoering waarbij de nieuwe lijn deels een reactivering is van de oude spoorlijn lijkt op wat praktische problemen te stuiten. Zo zou de treindienst volgens bronnen niet uit te voeren zijn over de enkelspoors bruggen.

Tijdlijn

1856tijdlijnsein Opening spoorlijn door Aken-Maastrichtse
1867tijdlijnsein Overname exploitatie door GCB
1900tijdlijnsein Naasting door staat
1951tijdlijnsein Einde van passagiersdienst
1990-1992tijdlijnsein Einde van goederendienst
2009-2011tijdlijnsein Heropening voor goederenverkeer Maastricht - Lanaken

Rating5

Bouwjaar: 1856
Verlaten: 1992
Bezocht door TX: 2006
Gesloopt: -
Hergebruik: 2011

Lengte: 16,9 km


Lijnnummer: 20

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. [Offline] Wim de Ridder's Naslagwerk Belgische Spoorlijnen
  3. Naslagwerk Paul Kevers Belgische spoorlijnen

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan