Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Lijn 154 Maas

X

Lijn 154 Maas

Info

Ik heb deze lijn in de zomer van 2002 al deels gevolgd. In Augustus 2008 ging ik weer een fietstocht maken, en daarbij kon deze spoorlijn niet ontbreken. De sporen liggen er nog steeds en het is een bijzonder mooi gebied om doorheen te fietsen.

Historie

In 1845 werd een concessie toegekend voor het construeren en exploiteren van de spoorlijn Namen - Luik. De bedoeling was om het industriele centrum van Luik aan te sluiten op markten in Frankrijk en Nederland. Dus werd bij de concessie verplicht een lijn aan te leggen van Namen naar Givet, als er binnen tien jaar door iemand een spooraansluiting van Givet op het Franse net gemaakt was. In de concessie werd al hevig aan grootspraak gedaan, als Namen - Luik als onderdeel van een internationale verbinding tussen Parijs en Keulen. De lijn van Namen naar Luik werd al snel voltooid, de lijn naar Givet laat nog even op zich wachten.
In 1854 neemt de Franse compagnie du Nord de spoorlijn van Namen - Luik over. Met de overname hebben ze ook de verplichting de lijn naar Givet te bouwen. Negen jaar later, in 1863 kan de lijn van Namen naar Givet dan geopend worden. De lijn wordt snel belangrijk voor zowel lokaal als internationaal vervoer.
In de eerste wereldoorlog wordt de lijn teruggebouwd tot enkelspoor door de bezetter. In 1919 wordt de lijn weer dubbel uitgevoerd, betaald door Duitsland met de herstelbetalingen.
De lijn blijft belangrijk, ondanks de terugloop van de vervoersaantallen bij de spoorwegen tussen de twee wereldoorlogen. In 1939 wordt echter een stevig potje spoorwegpolitiek gespeeld. Lijn 154 is een korte verbinding met Frankrijk, dus treinen naar Frankrijk worden niet meer over deze lijn gestuurd, maar via Ecouviez (lijn 155). Zo rijden de treinen langer op Belgische bodem en wordt er meer geld verdiend.... In 1940 wordt lijn 154 eindelijk genationaliseerd. Het noordelijke deel van lijn wordt vaker gebruikt, nu de staat de treinen die vroeger via lijn 150 rijden nu inlegd via lijn 154. Lijn 154 heeft een heel wat makkelijker profiel dan lijn 150, dus kunnen er ook minder zware locomotieven worden ingezet.
In 1969 wordt de sectie Neffe - Heer-Agimont enkelsporig teruggebouwd. In 1984 wordt het plan IC-IR gepresenteerd. Er zullen diensten worden geïntroduceerd zoals die in Nederland en Duitsland al bekend zijn. De grote steden worden bediend door intercity materiaal, de rest door interregio materiaal. Voor het baanvak van Dinant naar Givet betekent dat het einde voor het personenverkeer. De Franse spoorwegmaatschappij biedt zich echter aan om het personenverkeer tot Dinant te blijven verzorgen. In 1988 wordt de personendienst dan definitief gestaakt en het internationale goederenvervoer staakt een jaar later in 1989.
Van 1990 tot 2000 worden er op de lijn tussen Dinant en Givet museumritten georganiseerd door het CFV3V. Deze maatschappij komt in de financiele problemen en mede door de slechte staat van het spoor kan zij niet langer de dienst op het spoor organiseren. Sinds 2000 is het spoor officieel buiten dienst. De laatste jaren gonzen er geruchten over een heropening van de lijn. Op deze plannen wordt verontwaardigd gereageerd, er is veel geïnvesteerd afgelopen jaren in de lijnen 162 en 166 en de aansluiting op Frankrijk bij Athus. Als de treinen zo Frankrijk binnen kunnen rijden in plaats van eerst over eigen bodem zou er een hoop geld verloren gaan. De ouderwetse politiek van het vervoer over eigen lijnen speelt dus nog steeds.

Tijdlijn

1863tijdlijnsein Opening Namen - Givet
1940tijdlijnsein Nationalisering door de staat
1988tijdlijnsein Buitendienststelling baanvak Neffe - Givet voor reizigers
1989tijdlijnsein Buitendienststelling baanvak Neffe - Givet voor goederen
1990tijdlijnsein Heropening voor museumritten
2000tijdlijnsein Buitendienststelling

Rating5

Bouwjaar: 1863
Verlaten: 2000
Bezocht door TX: 2008
Gesloopt: -
Hergebruik: -

Lengte: 19,2 km


Lijnnummer: 154

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. Wikipédia
  3. [Offline] Wim de Ridder's Naslagwerk Belgische Spoorlijnen
  4. Naslagwerk Paul Kevers Belgische spoorlijnen
  5. Heropening lijn 154 (pdf) [F]

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan