Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

Lijn 152 Lesse

X

Lijn 152 Lesse

Info

In Augustus 2007 heb ik een fietstocht gemaakt door de Ardennen waarbij ik een aantal spoorlijnen heb gevolgd. Via lijn 48 ben ik naar het zuiden afgezakt, om via lijn 163 en 152 bij de Maas uit te komen. Hierna heb ik lijn 126 en 128 gevolgd.
Lijn 152 is algemeen bekend als lijn 150, traject "Ligne de la Lesse". Lijn 150 loopt van Tamines naar Anhée en dan via spoorlijnen 154 en 166 verder naar Houyet om vandaar weer een apart traject te volgen naar Jemelle. Het is dit tweede deel dat ik dus gevolgd heb in omgekeerde riching. Dit deel was ooit een aparte administratieve eenheid bekend als lijn 152. Om verwarring te voorkomen omdat het deel opgesplitst is noem ik het ook zo.
De voormalige spoorlijn was makkelijk te volgen, op het oude spoor is een fietspad gelegd. Toch ben ik twee keer de weg kwijtgeraakt dankzij onduidelijke Belgische bewegwijzering.

Historie

Lijn 152 maakte deel uit van een groter project van de staatsspoorwegen. Andere spoorwegmaatschappijen hadden vanuit de steenkolenbekkens en industriecentra van het Centre en de Borinage in Henegouwen goede verbindingen aangelegd naar Frankrijk. De staat zelf beschikte niet over zo'n verbinding. Daarom werd de lijnen 150 en 152 aangelegd. Deze verbinding moest een belangrijke transportas worden voor steenkool en ijzererts. In de tussentijd was de staat vaak aan het onderhandelen met andere spoorwegmaatschappijen over overnames van trajecten, daardoor heeft de bouw van het gehele traject van 1879 tot 1894 geduurd.
In 1880 wordt het traject Jemelle - Rochefort geopend. In 1886 volgt het traject van Rochefort tot Eprave. In 1888 wordt de lijn verlengd tot Villers-sur-Lesse en in 1889 tot Wanlin. In 1894 wordt eindelijk Houyet aan lijn 166 bereikt.
Vanaf 1940 werden de lijnen 150 en 152 steeds minder gebruikt omdat de staat lijn 154 had genationaliseerd. Lijn 154 was een veel gemakkelijker route naar Frankrijk. De lijnen waren nu secundair en alleen van lokaal belang. Met de opkomst van de auto werd dit lokaal belang steeds minder en in 1959 wordt op lijn 152 het reizigersverkeer opgeheven. Het stuk van Houyet naar Hour-Havanne werd in hetzelfde jaar gesloten voor goederenverkeer en in 1972 opgebroken. Het resterende stuk werd pas in 1978 buiten dienst gesteld en in 1985 opgebroken. Op het baanvak van Rochefort naar Jemelle werden experimenten uitgevoerd met een geleide bus (een soort monorail).
In de afgelopen jaren heeft de RaVeL de gehel lijn omgebouwd tot fietspad.

Tijdlijn

1880tijdlijnsein Opening Jemelle - Rochefort
1886tijdlijnsein Opening Rochefort - Eprave
1888tijdlijnsein Opening Eprave - Villers sur Lesse
1889tijdlijnsein Opening Villers sur Lesse - Wanlin
1894tijdlijnsein Opening Wanlin - Houyet
1959tijdlijnsein Buitendienststelling van de gehele lijn voor personenverkeer en baanvak Houyet - Hour Havenne ook voor goederen
1972tijdlijnsein Demontage van de sporen baanvak Houyet - Hour Havenne
1978tijdlijnsein Buitendienststelling baanvak Hour Havenne - Jemelle voor goederen
1985tijdlijnsein Demontage van de sporen

Rating3

Bouwjaar: 1880-1894
Verlaten: 1978
Bezocht door TX: 2007
Gesloopt: 1985
Hergebruik: -

Lengte: 23,1 km


Lijnnummer: 150

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia
  2. [Offline] Wim de Ridder's Naslagwerk Belgische Spoorlijnen
  3. Naslagwerk Paul Kevers Belgische spoorlijnen

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan