Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

DB 2571 Titz

X

DB 2571 Titz

Info

Ik heb de lijn in maart 2007 bezocht. De lijn heeft enorm veel industrie- en voormalige militaire aansluitingen. Het deel van de lijn dat niet meer gebruikt wordt is ook zo goed als verdwenen.

Historie

Dit is typisch een lijn die in de 19e eeuw werd gebouwd uit concurrentieoverwegingen. De Bergisch-Märkische Eisenbahn wilde zelf een net met spoorwegen hebben in dit gebied van Duitsland, dus werd er een spoorlijn gepland van Eschweiler-Aue naar Mönchengladbach. In Jülich sloot deze dan aan op de spoorlijn naar Düren.
In 1873 werd de spoorweg in gebruik genomen.
In 1875 werd er een aansluiting gelegd tussen het station van Unter-Stolberg en het station van Eschweiler-Aue. Deze aansluiting was alleen bedoeld voor goederverkeer.
In 1882 werd de spoorweg genationaliseerd en werd een doorgaande passagiersverbinding van Stolberg via Jülich en Hochneukirch naar Mönchengladbach ingelegd.
In 1944 werden alle diensten gestopt vanwege oorlogsschade. Pas eind 1945 konden er weer treinen rijden.
In 1980 werd definitief alle personenverkeer op deze lijn gestaakt. De sporen tussen Frenz en Ameln werden niet lange tijd later gesloopt.
Het spoor tussen Jackerath en Hochneukirch is inmiddels (2012) afgegraven door een open dagbouw bruinkoolmijn.

Tijdlijn

1873tijdlijnsein Opening spoorlijn
1882tijdlijnsein Nationalisatie
1980tijdlijnsein Einde reizigersverkeer
1984tijdlijnsein Einde goederenverkeer

Rating1

Bouwjaar: 1873
Verlaten: 1983
Bezocht door TX: 2013
Gesloopt: 1983
Hergebruik: -

Lengte: 24,2 km


Lijnnummer: 2571

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia [D]
  2. Reportage van Gessen [D]
  3. Streckenarchiv [D]

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan