Logo

Team    
Xerbutri

Spoorlijnen

DB 2570 Mariagrube

X

DB 2570 Mariagrube

Info

Deze spoorlijn stond al langer op mijn wensenlijstje. En vanwege de geplande reactivering wist ik dat ik wel snel moest zijn. Ik had het gebied al een paar keer bezocht en de verlaten spoorlijnen hier zijn erg leuk om te bezoeken. Zeker na alle fietspaden in Nederland en België is het leuk om echt verlaten spoor te zien. In 2013 vond ik pas de tijd om het stuk te fietsen en heb ik het grootste deel van de lijn verslaggelegd. Er zijn een paar foto's van eerder bij.

Historie

De steenkolenmijnen Anna in Alsdorf en Maria in Hoengen wilden graag een aansluiting hebben op het spoornet. Zonder spoorweg waren de transportkosten voor kolen erg hoog vergeleken met de concurrentie uit het Ruhrgebiet. Na vele jaren van onderhandelingen vond de groeve Anna de Rheinische Eisenbahngesellschaft bereid om een spoorweg te bouwen naar Stolberg.
In 1871 kwam de spoorweg van Alsdorf naar Stolberg Rheinische Bahnhof gereed. Vreemd genoeg werd de groeve Maria bij de aanleg van deze spoorweg gepasseerd. In september 1871 reed de eerste goederentrein en in januari 1872 werd de lijn ook geopend voor reizigersverkeer.
Na nationalisatie van de spoorwegmaatschappijen werd het spoorvervoer gereorganiseerd en gerationaliseerd. Naast het Rheinische station Stolberg lagen nog twee stations (van AIB en BM). In 1888 kwam er een nieuw hoofdstation waar alle sporen op uitkwamen. In 1890 werd de directe noordverbinding met Alsdorf afgebroken. Voortaan reden de treinen vanuit Stolberg via de zuidverbinding over de DB2544 richting Würselen om na ongeveer 2,5 kilometer bij Quinx Alt af te takken naar Alsdorf. De spoorlijn werd ook in 1890 verlengd tot Herzogenrath.
In de volgende jaren bleef het verkeer op de spoorlijn steeds groeien door het openen van nieuwe steenkoolmijnen en fabrieken langs de spoorlijn. In 1939 werd de spoorlijn omgelegd vanwege de bouw van het Autobahnkreuz Aachen. Abzweig Quinx Alt kwam daarbij te vervallen, voortaan liepen de spoorlijnen DB2570 en DB2544 over een gezamelijke enkelsporige baan van Stolberg naar Quinx Neu bij kilometer 4. Onder de autosnelweg kwam de wissel te liggen waar de treinen of naar Würselen, of naar Herzogenrath konden rijden.
Het verkeer op de spoorlijn kreeg een nieuwe impuls met de opening van de nieuwe steenkoolmijn Emil-Mayerisch in Siersdorf. Ook kwam daar een elektriciteitscentrale. De spoorlijn kende zijn hoogtepunt in de vijftiger en zestiger jaren. Daarna ging het door mijnsluitingen en fabrieksluitingen langzaam bergafwaarts met de spoorlijn.
In 1975 sloot de mijn Carl Alexander zijn deuren, in 1984 groeve Anna. In 1984 werd het reizigersverkeer op de gehele spoorlijn stilgelegd. Men sloot ook het spoor voor goederenverkeer tussen Merzbruck en Mariadorf, waardoor de lijn niet langer doorlopend was. Er waren nog kolentransporten van Siersdorf naar de cokesfabriek Anna, en cokes-transporten naar Luxemburg. In 1992 sloot de fabriek Anna en de kolenmijn in Siersdorf ook hun deuren. In 1993 werd het goederenvervoer tussen Quinx en MErzbruck en tussen Mariadorf en Kellersberg stilgelegd. Tot de sluiting van de elektriciteitscentrale van Siersdorf in 1996 waren er nog kolentransporten via de resterende spoorlijn. In 1998 werd de gehele lijn tussen Quinx en Herzogenrath stilgelegd.
In 2000 nam de EVS (Euregiobahn) de spoorweg over van de DB. Het was haar bedoeling het regionaal reizigersvervoer weer op te starten. In 2004 startte zij met het vervoer tussen Herzogenrath en Merkstein. In 2005 werd Alsdorf bereikt. Maar van daar uit werd het lastiger omdat het spoor al langer stil lag en om de financiering rond te krijgen. In 2011 werd het spoor verlengd tot Hoengen (Alsdorf poststrasse) en op 15 juni 2014 werd het station in Sankt Jöris geopend. Het is de bedoeling om het spoor tot Stolberg te reactiveren. Door moeilijkheden van de bouw van een nieuwe spoorwegtunnel onder de spoorlijn tussen Aken en Keulen loopt het plan waarschijnlijk tot zomer 2016 vertraging op.

Tijdlijn

1871tijdlijnsein Opening spoorlijn Stolberg - Alsdorf voor goederen
1872tijdlijnsein Opening spoorlijn Stolberg - Alsdorf voor personen
1890tijdlijnsein Afbraak directe noordverbinding, gezamenlijk spoor met DB2544 tot Quinx Alt
1890tijdlijnsein Opening verlenging Alsdorf - Herzogenrath
1939tijdlijnsein Verlegging gezamenlijk spoor tot Quinx Neu
1984tijdlijnsein Einde personenverkeer Stolberg - Herzogenrath
1984tijdlijnsein Sectie Merzbruck - Mariadorf gesloten voor goederenverkeer
1993tijdlijnsein Sectie Quinx - Merzbruck en Mariadorf - Kellersberg gesloten voor goederenverkeer
1996tijdlijnsein Sectie Kellersberg - Herzogenrath gesloten voor goederenverkeer
1998tijdlijnsein Stillegging van de spoorlijn
2000tijdlijnsein Overname door Euregiobahn
2004tijdlijnsein Heropening sectie Herzogenrath - Merkstein
2005tijdlijnsein Heropening sectie Merkstein - Alsdorf
2011tijdlijnsein Heropening sectie Alsdorf - Hoengen
2014tijdlijnsein Heropening sectie Hoengen - Sankt Jöris
2016tijdlijnsein Heropening sectie Sankt Jöris - Stolberg

Rating4

Bouwjaar: 1871
Verlaten: 1998
Bezocht door TX: 2013
Gesloopt: -
Hergebruik: 2011

Lengte: 19,7 km


Lijnnummer: 2570

Overzichtskaart

overzichtskaart

Bronnen

  1. Wikipedia [D]
  2. Reportage van Gessen [D]
  3. NRW Streckenarchiv DB2570 [D]

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan