Logo

Team    
Xerbutri

Tunnels

Loreley

X

Loreley

Info

Deze tunnel hebben we in 1996 bezocht. In 2011 zijn we terug geweest en hebben we foto's gemaakt van de tunnel. Deze tunnel is erg gevaarlijk om te betreden, omdat de tunnel in een bocht ligt. Je kunt dus de ingang en de uitgang niet zien. De eerste keer hebben we daarom, en door het drukke treinverkeer, ruim twee uur gedaan om van de ene naar de andere kant gelopen. Daarbij is het bijna mis gegaan. We stonden in de nis en hoorden geluid. Mijn vriend dacht dat het veilig was en stapte de nis uit. Juist op dat moment zag ik de lichten van de trein tegen de tunnelwand reflecteren en trok ik hem terug de nis in. Ontsnapt aan de dood.
In 2012 hebben we deze tunnel dan ook wel bezocht maar zijn niet ver de tunnel in gegaan.

Historie

In 1844 werden de eerste plannen voor een rechtrijnse spoorweg gemaakt. Pruisen had zwaarwegende militaire bezwaren tegen de aanleg, maar dat weerhield de hertog van Nassau niet om alvast te beginnen met zijn deel van de spoorlijn in 1856. Door de technische moeilijkheden van het landschap (en bereikbaarheid) vorderde de bouw langzaam. Van 1859 tot 1861 werd de Loreleytunnel als tweesproige tunnel aangelegd. In 1960 werd de rechtsrijnse spoorweg gelektrificeerd. Daarom werd er een tweede spoortunnel met enkel spoor aangelegd. De oude tunnel werd gerenoveerd en omgebouwd tot elektrisch enkelspoor. In 2003 zijn de tunnels weer opgeknapt.

Rating5

Bouwjaar: 1861
Verlaten: -
Bezocht door TX: 2012
Gesloopt: -
Hergebruik: -

Lengte: 368 m

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan