Logo

Team    
Xerbutri

Tunnels

Gendron

X

Gendron

Info

Om bij de tunnel te komen moesten we in de hitte langs een verlaten camping, dan over een rotsig paadje. Eindelijk kwamen we bij deze tunnel langs de Lesse. Zoveel was er niet aan. De trein op de foto's is ook de enige die langs kwam. Het station van Gendron is ook zo goed als verlaten. Leuke tunnel, maar de moeite niet echt waard. Geeft wel leuke foto's bytheway.

Historie

De tunnel ligt in de spoorlijn tussen Houyet en Neffe. De spoorlijn werd in 1896 tot aan Gendron-Celles geopend, dus ook in dat jaar moet de tunnel opgeleverd zijn. Administratief wordt de lijn toebedeeld aan lijn 150 of lijn 166. De spoorlijn was aangelegd door de staat, die daarmee een deel wilde in het vervoer van ijzererts van Frankrijk en Luxemburg richting industriestad Charleroi. Tot 1940 werd de lijn daarom drukbereden, maar vanwege de nationalisering van de spoorwegen in België zijn parallell lopende lijnen niet meer interessant. Het verkeer op de lijn neemt af. Rond 1980 na een crisis in de Europese industrie, waarbij ook de voor de lijn belangrijke kolen- en ijzerindustrie geraakt wordt, heeft de NMBS plannen de lijn enkelsporig te maken. Het strategische belang van de lijn als verbinding tussen Antwerpen naar Zwitserland en Italië is te groot, waardoor de lijn dubbelsporig is. Na het sluiten van lijn 150 maakt de tunnel deel uit van de administratieve lijn 166. In 1993 wordt de passagiersdienst verder vereenvoudigd. Het strategische belang van de lijn is groot en de lijn wordt uitgebouwd als goederencorridor, samen met lijn 165 vormt de spoorlijn nu de Athus-Maaslijn.

Rating2

Bouwjaar: 1896
Verlaten: -
Bezocht door TX: 2006
Gesloopt: -
Hergebruik: -

Lengte: 381 m

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan