Logo

Team    
Xerbutri

Tunnels

Botzelaer

X

Botzelaer

Info

Deze tunnel hebben we bezocht in April 2006. Het was verschrikkelijk weer, regenachtig en koud. We hadden het kamp opgeslagen op een helling nabij Aken. Daar kon je het prachtige geluid van de loeiende treinen horen die langzaam de helling aan het beklimmen waren. De tunnel heeft een derde spoor voor hogere treinen en lijkt iets in een helling te liggen. Op de een of andere manier hadden we bij deze tunnel erg veel last van het licht dat naar binnen scheen. En door de helling na de tunnel en de bocht ervoor kon je eigenlijk niet zien wat er aan kwam. Grappig om te weten is dat deze tunnel bijna direct onder het Drielandenpunt ligt. De tunnel is tot de helft geelektrificeerd omdat de Duitsers graag elektrische locomotieven willen gebruiken om de diesellocs de helling op te duwen. Het is wel zaak voor de machinist om op tijd af te remmen om terug te kunnen keren naar Duitsland. Het is mij een vraag waarom er pas 40 jaar later langzaam wordt begonnen met het elektrificeren van het Belgische deel van de lijn. Zal wel aan de mentaliteit liggen. De tunnel is verder niet echt spannend of zo.

Historie

In 1862 was de BME, een Duitse spoorwegmaatschappij, verlegen om een eigen verbinding met België. Zo hoopten ze een graantje mee te kunnen pikken van het drukke spoorverkeer tussen Duitsland en België. In 1870 werd er dus begonnen aan de bouw van de Gemmenicher tunnel of Tunnel van Botzelaer (zoals de Belgen hem noemen) als aangelegd als onderdeel van de lijn van Aken naar de mijnen van Plombières, in die tijd bekend als Bleyberg. Dit plaatsje lag in een neutrale statenloze driehoek tussen België, Nederland en Pruisen. In 1872 werd de tunnel geopend en later dat jaar werden de Duitse spoorwegen genationaliseerd. Na de eerste wereldoorlog kwam de Belgische grens te liggen halverwege de tunnel. De lijn is tegenwoordig opgenomen in lijn 24 en verzorgt alleen nog maar goederenverkeer.

Rating3

Bouwjaar: 1872
Verlaten: -
Bezocht door TX: 2006
Gesloopt: -
Hergebruik: -

Lengte: 870 m

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan