Logo

Team    
Xerbutri

Bruggen

Altrheinbrug Spyck

X

Altrheinbrug Spyck

Info

In juni 2004 is deze brug bezocht. Ik had erover gelezen op spoorzoeker.nu en ik moest hem gewoon zien. De brug wordt sinds 1983 niet meer gebruikt. De brug is tegenwoordig een monument, maar er wordt weinig aan gedaan om hem op te knappen.

Historie

De Nederlandse Rijnspoorweg Maatschappij bouwde in de 19e eeuw deze spoorweg om het monopolie van de CME te verbreken. De spoorweg boog vanaf Kleef af naar het noorden, waar de trein via een imposante brug de Altrhein en uiterwaarden overstak om vervolgens bij de fabriek in Spyck aan de Rijn per pont (!) over te steken. De spoorlijn sloot bij de Nederlandse grens aan op de spoorlijn Arnhem-Emmerich waarover verder werd gereden. De spoorbrug was bij de opening de langste spoorbrug ter wereld.
Door het nationaliseren van de spoorwegmaatschappijen in Duitsland in 1880 en het gelijktrekken van de tarieven had het overzetten met de veerpont eigenlijk geen zin meer. Dit gebeurde tot de eerste wereldoorlog met een stoompont, daarna tot in de jaren 30 met een motorboot, waarna het overvaren definitief gestaakt werd. De resterende lijn werd gebruikt voor personenvervoer (tot 29 mei 1960) en goederenvervoer (tot 1983).
In de tweede wereldoorlog hebben de geallieerden bij Spyck een brug over de Rijn gelegd en een verbindingsboog gemaakt met de spoorlijn naar Emmerich omdat op andere plaatsen het spoor te zwaar beschadigd was of in de Duitse vuurlinie lag.

Rating4

Bouwjaar: 1865
Verlaten: 1983
Bezocht door TX: 2004
Gesloopt: -
Hergebruik: -

Lengte: +/- 500 m
Hoogte: - m

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan