Logo

Team    
Xerbutri

Bruggen

Urmitzer brug

X

Urmitzer brug

Info

Het is een eenvoudige maar toch best mooie brug. We waren in 2011 in de buurt en hebben de brug toen bezocht.

Historie

Deze brug is gebouwd om strategische redenen, voor snel militair transport was spoor heel belangrijk. De Rijn vormde een flessenhals voor militair transport naar Frankrijk in het geval van oorlog. Toen de spanningen tussen beide landen opliepen werd besloten tot de bouw van een aantal bextra bruggen over de Rijn. Bij Urmitz bleek er een geschikte plaats voor de bouw van een brug over de Rijn met genoeg plaats voor aansluitsporen op de links- en rechtsrijnse spoorbanen.
In 1916 werd begonnen met de bouw, deze werd in 1918 opgeleverd als de Kroonprins Wilhembrug, kort de Kroonprinsbrug. De brug is gebouwd door krijgsgevangenen. De brug was te laat klaar om een rol te spelen in de Eerste Wereldoorlog, behalve dan voor afvoer van materieel.
In de Tweede Wereldoorlog speelde de brug een grote rol. De Amerikanen wisten de Ludendorffbrug bij Remagen op 7 maart 1945 ongeschonden te pakken te krijgen. En zo konden de gemakkelijk de Rijn oversteken. Dat was voor de Duitsers een zware klap. De Rijn vormt mits goed verdedigd een moeilijk over te steken rivier. Adolf Hitler liet direct een aantal legerofficieren executeren die volgens hem verantwoordelijk waren.
De kroonprinsbrug mocht niet hetzelfde lot ondergaan. De legende vertelt dat op 9 maart werd de brug opgeblazen terwijl de brug vol stond met honderden vluchtende Duitse soldaten. Volgens de biografie van de Amerikaanse brigadegeneraal Irzyk vlogen paarden, motoren, auto's en vrachtwagens door de lucht en stortten ze de ijskoude Rijn in. Het aantal omgekomen soldaten is onbekend of loopt in de honderden. Ook Wikipedia vertelt dit verhaal als de waarheid. Ooggetuigen vertellen dat om 7:00 in de ochtend de brug opgeblazen werd. Daarbij worden dragende delen van de staalconstructie vernietigd, zonder veel drama, waarbij de brug inzakt, of omkiept. Daarbij kunnen doden of gewonden gevallen zijn, mensen die toch nog op het laatste moment de brug over wilden steken. Waarschijnlijk zijn dat er geen honderden geweest. Ooggetuige zagen lijken, wagens en paarden in het water, onduidelijk is of deze van de brug af kwamen.
Vanaf 1948 werd gewerkt aan de wederopbouw van de brug en in 1952 werd begonnen met de bouw. In 1954 is de brug geopend voor het treinverkeer. In 1956 ontstond er een brand op de brug, en pas in 1957 kon de brug na reparatiewerkzaamheden weer in gebruik genomen worden. In 1962 werd de brug tweesporig uitgevoerd. In 1963 werd de voetgangersverbinding afgemaakt en konden ook voetgangers na 18 jaar onderbreking weer over de brug.

Rating4

Bouwjaar: 1954
Verlaten: -
Bezocht door TX: 2012
Gesloopt: -
Hergebruik: -

Lengte: 430 m
Hoogte: - m

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan

Picture Preview

Klik op een foto om naar de fotogalerij te gaan